Volkstheater Monachium – przekształcenie terenu Viehhof
Po prawie czterech dekadach użytkowania hali wielofunkcyjnej, miasto Monachium potrzebowało nowego teatru publicznego. Stara lokalizacja przy Brienner Strasse, w pobliżu głównego dworca kolejowego, wymagała przez lata wielu improwizacji. Na potrzeby teatru, poza halą wykorzystywano także inne budynki w całym mieście. Scenografia była przechowywana w ponad 40 kontenerach poza Monachium. Dodatkowe koszty związane z tymi okolicznościami i zniszczony stan siedziby doprowadziły do decyzji o rozpoczęciu budowy nowego obiektu.
Christian Stückl, który od 1987 roku jest reżyserem słynnego przedstawienia pasyjnego w swoim rodzinnym mieście Oberammergau, pełni rolę dyrektora artystycznego Volkstheater w Monachium. od jesieni 2002 roku. Prawdopodobnie, to właśnie jemu jako dyrektorowi i użytkownikowi teatru, miasto Monachium podarowało największy prezent, podejmując decyzję o budowie nowego teatru. Stückl był głęboko zaangażowany w planowanie i sporządził liczącą około 1 000 stron listę życzeń, opisującą wszystkie wymagania, które przekształciły się w długą specyfikację. Miał więc wyjątkową okazję zaprojektować własne miejsce pracy. Projekt został zrealizowany przez biuro architektoniczne Lederer Ragnarsdóttir Oei i generalnego wykonawcę Georg Reisch GmbH. Biuro inżynieryjne Wolfgang Sorge z Norymbergi było odpowiedzialne za planowanie konstrukcji budynku.
Na nową lokalizację wybrano teren dawnego targu bydła, który był niegdyś największym nieużytkiem w mieście. Miejsce to leżało odłogiem od 2007 roku, po tym jak rok wcześniej odbył się tu ostatni targ koński. Pomiędzy likwidacją a rozpoczęciem budowy obszar był wykorzystywany do malowania graffiti, jako miejsce do uprawiania miejskiego ogrodnictwa, jako obszar sprzedaży na bazarach i wiele innych. Stare stajnie przy Tumblingerstrasse zostały wyburzone pod budowę Volkstheater, a na ich miejscu powstało wysokiej klasy centrum kulturalne.
Przegląd projektu
- REGUPOL sound and drain 22
- REGUPOL vibration 200
- REGUPOL comfort S1
- Masywne wypełnienie wyrównujące, izolacja akustyczna i wibroizolacja
- Rewitalizacja terenu poprzemysłowego
Unikalna symbioza architektury, funkcjonalności i bliskości ludzi
W projekcie tym wykorzystano różne produkty REGUPOL. REGUPOL sound and drain 22 został użyty do izolacji akustycznej tarasu nad wejściem. REGUPOL vibration 200 został użyty do odseparowania fundamentów maszyn w centrach technicznych. Ponadto, w niektórych pomieszczeniach magazynowych zainstalowano elastycznie wiązane, zwiększające masę wypełnienie wyrównujące REGUPOL comfort S1.
Po trzech latach budowy Christian Stückl i burmistrz Monachium Dieter Reiter otworzyli nowy teatr, pierwszą premierą sezonu 2021/2022, w dniu 15 października 2021 roku. W rezultacie powstał budynek, oferujący wszystkie możliwości, a jednocześnie nie wyróżniający się nachalnie, na tle sąsiednich budynków mieszkalnych wokół Viehhof. Udało się osiągnąć zamierzony efekt, ponieważ dzięki odsłoniętym cegłom i specjalnej architekturze elewacji, budynek doskonale wtapia się w otoczenie. Co więcej, część zabytkowego budynku została odnowiona, nadano mu nowe przeznaczenie i obecnie mieszczą się w nim biura administracyjne i mieszkania dla artystów. To unikalne wkomponowanie w otoczenie pozwala kompleksowi budynków emanować dokładnie tym czym powinien: bliskością z ludźmi. Dopiero po wejściu do środka odwiedzający napotyka pewną ekstrawagancję w postaci wyrafinowanej koncepcji kolorystycznej autorstwa nieżyjącego już architekta Arno Lederera.
Najważniejszą częścią nowego budynku jest oczywiście widownia. Nowy teatr obejmuje scenę główną, która może pomieścić 600 widzów, a także dwie kolejne sceny dla odpowiednio 200 i 100 gości. Inne obszary mieszczą na przykład sprzęt sceniczny, warsztaty, foyer i restaurację Schmock. Wieża sceniczna o wysokości 30 metrów, znajdująca się bezpośrednio nad sceną umożliwia szybką zmianę scenografii. Ogólnie rzecz biorąc, nowy Volkstheater oferuje prawie dwa razy więcej miejsca niż stary obiekt, bo prawie 18 000 m² powierzchni, podzielonej na około 300 pomieszczeń. Artystyści i kierownictwo zyskali tym samym przestrzeń do rozwoju, której brakowało w Brienner Strasse.